Label: Name1

            Originea picioarelor grele

                        Exista o multitudine de factori responsabili pentru umflaturile de pe picioare si pentru senzatia de ingreunare:

  • indiscutabil, ereditatea este unul dintre ei, ca si in cazul majoritatii fenomenelor fiziologice;
  • influenta hormonilor feminini poate modifica sistemul venos in egala masura. Astfel, cum la unele femei simptomele premenstruale se pot manifesta prin iritabilitate, anxietate, dureri de cap sau chiar balonari in zona abdominala, la altele apar edeme la nivelul gleznelor sau gambelor, cauzate de un dezechilibru al secretiei de hormoni ovarieni. La fel, in timpul sarcinii, fatul poate ,,bloca” circulatia sangvina. In plus, in timpul menopauzei, caracterizata de un deficit endocrin, se accentueaza sau se face simtita problema picioarelor grele;
  • rolul caldurii este de la sine inteles. La o temperatura mai mare de 26˚C, se intensifica senzatiile de perturbare ce apar la nivelul membrelor inferioare;
  • mersul pe jos, statul in picioare sau in pozitia asezat, pentru o perioada indelungata, accentueaza aceste tulburari;
  • cum corpul ni se sprijina in totalitate pe picioare, si excesul de greutate agraveaza, fara d oar si poate, aceste manifestari;
  • alti factori – precum sedentarismul, fumatul, stresul, surmenajul, umiditatea, efortul fizic intens, imbracamintea prea stramta, tocurile inalte etc. – sunt si ei foarte importanti in mentinerea sau declansarea tuturor acestor dereglari.

Explicatia fiziologica pentru picioare grele si umflate este ,,mecanica” si corespunde unor tulburari circulatorii si, mai exact, venoase ale membrelor inferioare. Intr-adevar, daca luam in considerare anatomia umana, organismul depune un efort hidrodinamic intens pentru a pulsa sangele venos din membrele inferioare spre inima. Daca apare un obstacol oricat de mic, se creeaza o hipertensiune venoasa din cauza eforturilor depuse pentru a pompa sangele venos in traseul sau ascendant. Peretii vaselor sangvine dilatandu-se, sangele bogat in dioxid de carbon ce provine din tesuturi are tendinta sa stagneze pe parcursul traseului ascendant, producand astfel o umflare a membrelor inferioare si deci senzatia de picioare grele. Pot aparea edeme, deoarece peretii devin permeabili.

Aparitia unei astfel de staze venoase este determinata atat de contextul circulator care obliga sangele sa completeze un circuit ,,dus-intors” pentru a elimina reziduurile tesuturilor (in special respiratorii), cat si de structura in sine a acestui sistem. Astfel, slabirea si permeabilitatea peretilor vasculari, ca si disfunctionalitatea valvulelor (sistemul de ,,inchidere” care nu permite circulatia sangelui venos plin de toxine decat intr-un sens, blocand revenirea lui in tesuturi) sunt primele semne de slabiciune legate de aceste fenomene. Inainte de a se ajunge la varice inestetice si mai ales la flebite grave sau la ulceratii patologice, este absolut necesar sa tratam aceste tulburari pentru a ne proteja sanatatea si starea generala.

 

Bazele unui ,, tratament” pentru tulburarile circulatorii

Inainte de a ajunge la scleroza prin injectarea cu produse chimice (adica vena ,,bolnava” devine nefunctionala) sau chiar la venotomie proximala terminala (incizie chirurgicala ce permite inlaturarea venei afectate), exista remedii destul de eficiente, cel putin daca le luam in serios si apelam la ele destul de repede. Scopul principal in tratarea sau atenuarea obturarii membrelor inferioare este sa se faciliteze irigarea tesuturilor. Ca urmare, tratamentul trebuie sa vizeze o imbunatatire a circulatiei sangvine si sa cuprinda patru tipuri de actiuni diferite:

  • o actiune venotonica pentru stimularea, tonificarea si activarea circulatiei in traseul ascendant;
  • o actiune venoprotectoare pentru a spori rezistenta vaselor capilare;
  • o actiune sedativa pentru a diminua senzatia de apasare, uneori neplacuta si dureroasa;
  • o actiune decongestionanta pentru a combate retinerea apei, deranjanta si inestetica.

Pentru a obtine aceste rezultate, se poate recurge la un ansamblu de metode, care debuteaza pur si simplu prin dobandirea unor bune obiceiuri care vor fi urmate zilnic.

 

      Bunele obiceiuri care vor fi urmate zilnic

     Anumite activitati zilnice pot intr-adevar atenua sau chiar trata tulburarile circulatorii daca acestea sunt luate in serios destul de devreme. In continuare, vom enumera masurile aparent neinsemnate care au efecte atat de notabile.

       Sunt interzise baile prea fierbinti care duc la contractia venelor. Sa dobandim obiceiul sa facem dusuri scotiene la picioare. Alternanta de apa calduta cu apa rece, de la varful degetelor pana in partea superioara a coapselor, stimuleaza circulatia.

       Sa evitam imbracamintea prea stramta, tocurile inalte si cizmele care ne strang gambele.

       Sa incepem sa purtam colanti sau ciorapi medicinali (disponibili in farmacii), care la fiecare miscare maseaza delicat piciorul datorita structurii lor de fibre specifice care activeaza circulatia venoasa. A nu se confunda cu ciorapii sau colantii de sustinere, cu o eficacitate mult mai scazuta.

       Sa evitam statul in picioare sau in pozitia asezat pentru mult timp. La munca, sa facem pauze regulate pentru a ne ,,dezmorti” picioarele.

       Daca stam in pozitia asezat, sa nu adoptam prea des pozitia ,,picior peste picior” care ingreuneaza circulatia sangvina.

       Ori de cate ori avem ocazia, sa stam cu picioarele asezate mai sus decat restul corpului, pentru a facilita circulatia sangvina de-a lungul traseului ascendant. In timpul noptii, sa inaltam capatul saltelei asezand dedesubt o perna sau o carte de telefon astfel incat calcaiele sa se afle intr-o pozitie usor mai ridicata decat bazinul.

       Sa invatam sa ne relaxam, pentru ca stresul si surmenajul intretin tulburarile vasculare. Ori de cate ori avem ocazia, dupa orele de serviciu sau la sfarsit de saptamana, sa recurgemn la diverse procedee (tai chi chuan , relaxare…). Tehnicile de concentrare si ,,meditatie” vor fi practicate adoptandu-se de preferinta pozitiile specifice pentru a se activa in acelasi timp circulatia sangelui in traseul ascendant.

        Din cauza temperaturii ridicate, sa evitam jacuzzi-ul, baile cu abur si mai ales sauna, caldura uscata accentuand dilatarea vaselor sangvine.

       Un alt factor dilatator al vaselor sangvine periferice interzis este alcoolul, responsabil pentru multiple varicozitati.

       Sa evitam expunerile prelungite la soare si depilarile cu ceara fierbinte. Sa reducem numarul de tigari fumate si, daca este posibil, chiar sa nu mai fumam deloc, deoarece tutunul provoaca tulburari respiratorii si nu trebuie uitat faptul ca el creste considerabil riscurile cardiovasculare.

       Sa facem cat mai multa miscare (sa urcam pe scari, sa mergem pe jos…) si sa nu uitam sa practicam un sport in mod regulat.

       Stand in picioare, in mijloacele de transport in comun sau la o coada, sa ne formam obiceiul de a ne inalta pe varfuri si de a reveni apoi imediat cu calcaiele pe pamant…Acest exercitiu simplu ne activeaza circulatia sangvina.

       Sa ne masam in mod regulat picioarele cu un gel continanad agenti specifici, cum ar fi factorii venotonici (Dolisoderm de la Dolisos, Gel revigorant de la Venoxyl, Cyclo 3 de la Pierre Fabre, Gel Jouvence de l’abbe Sourry…) preferabil seara.

      

       Principii dietetice

       Nu vedem ce legatura ar putea avea alimentatia cu faptul ca ne simtim picioarele de ,,o tona”. Sa ne amintim ca, daca avem probleme reale cu greutatea, care stau la originea picioarelor grele, trebuie mai intai sa slabim. Alteori, mai multe proprietati ale substantelor nutritive par a prezenta interes pentru preocuparile noastre. Astfel : 

  • acizii grasi polinesaturati, continuti mai ales in uleiurile si margarina de floarea-soarelui, porumb si samburi de struguri (consumate in stare cruda), prezinta un avantaj incontestabil, avand in vedere rolul lor in mentinerea integritatii membranelor vaselor sangvine si a unei bune functionari a acestora;
  • apa, care combate in mod active edemele si implicit procesul de retinere, permitand regenerarea intracelulara si favorizand eliminarea renala;
  • fibrele continute de legumele proaspete si fructele care imbunatatesc tranzitul intestinal prevenind astfel constipatia, deseori considerata responsabila pentru un blocaj in circulatia sangvina la nivelul bazinului;
  • vitamina E, prezenta in cantitati importante in germenii de grau si in drojdia dietetica, intensifica activitatea vaselor sangvine capilare, prevenind deteriorarea acestora. In plus, ea este un puternic antioxidant care ne protejeaza pielea impotriva agresiunilor exterioare, fapt care duce la atenuarea efectului de ,,trosnire” a membrelor inferioare, cauzat de dificultatile circulatorii;
  • pe de alta parte, sa reducem consumul de sare si al produselor prea sarate care favorizeaza retinerea apei, putand astfel agrava senzatia de picioare grele. De asemenea, consumul de stimulente, cafea, ceai si mai ales alcool trebuie limitat.

      


 

 

SOLICITA O SEDINTA GRATUITA*

daca nu ai mai fost clienta noastra

* sedinta se ofera gratuit la achizitionarea oricarui tip de abonament, altfel aceasta se va achita separat - vezi tarife